چنانكه مستحضريد رويـكـرد جـديـد زبـان آمـوزي ( بخوانيم – بنويسيم ) چـندين سـال اسـت كه در گستره ي كشوري اجـراي سراسري يافته اسـت ، لذا در پي بـرخي سـوالات همكاران ارجـمند ، جهت آگاهي بيش از پيش، از اهداف اين رويكرد جديد ، مبادرت به درج دانستنيهايي در اين مورد مي نماييم ، كه اميدواريم مثمر ثمر واقع گردد .
1 – رويـكـرد كتاب "بخوانيم " رويكرد كلي و رويكرد كتاب "بنويسيم " رويكرد تحليلي اسـت و اين دو كتاب مكمل هم بوده و به موازات هم تدريس مي شوند .
2 – كتاب "بخوانيم" به تقويت سه مهارت ( خواندن – گوش دادن – سخن گفتن ) و كتاب " بنويسيم " به تقويت مهارت ( نوشتن ) مي پردازد .
3 – طبق نظر مولفان ، هيچگونه اثر مدادي در كتاب " بخوانيم " مد نظر نيست .
4 – جدول الفباي كلاس ، بايد با طرح مدادي مندرج در قسمت پايين هر يـك از دروس كتاب "بخوانيم " همخواني داشته باشد .
5 – آموزش كلمات ( هم پايان – هم آغاز ) از نگاره ي 3 كتاب " بخوانيم " آغاز مي شود .
6 – بخش و صداگويي كلمات به عنوان يك فـن و نه يك روش ، مي تواند در كتاب " بنويسيم " مورد استفاده قـرار گيرد و به علت رويكرد كلي در كتاب " بخوانيم " بـخـش و صـداگويي كلمات در كـتاب
" بخوانيم " جايگاهي ندارد .
7 – بهتر است كه املاي خطي دانش آموزان ، پس از پايان درس 3 و از كتاب " بنويسيم " آغاز شـود .
( همكاران محترم مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ي امـلاي خـطـي دانش آموزان ، از جزوه هاي آموزشي شماره ي 1 و شماره ي 2 " چگونگي فعاليتهاي امـلايـي در پايه ي اوّل ابتدايي ، نوشته ي احمد مباركي " كه در سال تحصيلي گذشته به تمامي مناطق آموزشي استان ارسال گرديده است ، استفاده نمايند ) .
8 – تصاوير به كار رفته در كتاب به جهت همسويي با نگرش و علايق كودكان ، از دنياي كـارتـونـي تبعيت نموده و شرايط كاملاً دقيق و استاندارد تصاوير حقيقي را دارا نمي باشند .
9 – دانش آموزان با كـپي برداري ، به آموزش نوشتن خـط تحريـري كتاب " بنويسيم " مي پردازند و آمـوزش اصـول و قـواعـد خـوشنويسي مـد نظر نـيـسـت و معلم در فرايند يـاددهـي – يـادگيـري به دانش آموزان تـذكـر مي دهد كه سعي نمايند همان طور كه مي بينند مانند نمونه ها بنويسند و بـه يـاد داشته باشند كه شرط اوّل در نوشتن ، خوانا نويسي و پس از آن زيبا نويسي است .
10 – تكليف خانه ، در رويكرد جديد زبان آموزي (بخوانيم – بنويسيم) در صورت نياز و ضرورت ، با نظر معلم مربوطه انجام مي گيرد .
11 – شعر هاي كتاب " بخوانيم " جنبه ي التذاذي دارد و همراه با نوار آموزشي مربوطه ، آموزش داده مي شود ، بنابراين اقدام به حفظ كردن اجباري آن از اهداف آموزشي نمي باشد .
12 – در طراحي برخي فعاليتهاي يادگيري در كتاب ، پاسخ مشخصي براي سوالات وجـود ندارد و اين در راستاي ترويج و تحقق تفكر " واگرا " در بين دانش آموزان است.
13 – مالكيت (ربط) نه جزء نشانه هاست و نه جزء استثناها ، بلكه يك قاعده ي زباني است كه به هنگام تركيب كـلـمـه هـا ( موصوف و صفـت يا مضاف و مضاف اليه ) بين دو كلمه قرار مي گيرد . بنابراين ضرورت دارد اين امر به صورت غيرمستقيم و همگام با متن خواني آغاز شود و در قالب يك درس به آن اشاره نشده است .
و
14 – در خصوص آموزش ( و ـــ ) و ( خوا ) گفتني است كه استثناهايي كه در زبان فـارسي وجود دارد ، همواره وجود خواهد داشت ، بنابراين نه در شكل و نه در نحـوه ي تـدريـس ، هيچ فرقي بين دو كتاب قبلي و جديد ملاحظه نمي شود .
15 – نامگذاري حروف و نشانه ها در رويكرد جديد زبان آموزي ، عبارتند از :
( اَ اوّل َ غير اوّل ) ( اِ اوّل ِ غير اوّل ـه آخر چسبان ه آخر تنها ) ( اُ اوّل ُ غيراوّل )
( آ اوّل ا غيراوّل ) ( او اوّل و غيراوّل ) ( ايـ اوّل يـ وسط ي آخر اي آخر تنها )
( ب پ ت ث ج چ ح خ س ش ص ض ف ق ك گ ل م ن ي ، غير آخر – آخر )
( هـ غيرآخر ـهـ وسط ـه آخر چسبان ه آخر تنها )
( عـ غیرآخر ـعـ وسط ـع آخر چسبان ع آخر تنها )
( ( غـ غيرآخر ـغـ وسط ـغ آخرچسبان غ آخرتنها)
توجه : در دروس مربوط به نشانه هاي (1) صداي حروف و نشانه ها خوانده مي شود ، مثلاً (ج جيم)
( د دال ) ( س سين ) ( ش شين ) ( ق قاف ) ( ك كاف ) ( گ گاف ) ( و واو ) و …خوانده نمي شوند .
در دروس مربوط به نشانه هاي (2) اسـم حـروف و نـشـانـه هـا خوانده مي شوند ، مانند : ( ذ ذال ) ( ص صاد ) ( ض ضاد ) ( ط طا ) ( ظ ظا ) ( ع عين )
( غ غين ) و …
:: بازدید از این مطلب : 709
|
امتیاز مطلب : 55
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16